”Mastern är det bästa jag har gjort!”

Fisnik Balija arbetar som provtagningsansvarig på Sydsten i Malmö

Varför är du intresserad av geologi?

Jag läste naturvetenskapsprogrammet i gymnasiet och blev nyfiken på geologi. Jag visste inte så mycket om ämnet men tyckte att det lät intressant.

Vad arbetar du med nu?

Jag arbetar på ett betonglabb på Sydsten i Malmö och tar prover, arbetar i labbet och fyller i protokoll för kvalitetskontroll. Ibland har kunden önskemål om provtagning på arbetsplatsen och då åker jag ut och tar prover. Det kan vara på broar, vägar, allt möjligt. Tidigare arbetade jag i stenbrottet i Hardeberga med makadam. Jag tog prover i stenbrottet och utförde kvalitetskontroll i labbet med hjälp av siktning.

Vad var det bästa med att läsa geologi i Lund?

Lunds universitet är ett välkänt universitet med gott rykte och det är bra när man söker jobb i Sverige och utomlands. Sedan tycker jag mycket om lärarna på hela institutionen. Man är inte lärare och student. Man är jämlikar, mer som vänner. De bryr sig verkligen och hjälper en alltid om det behövs. Det var också bra att det var nära hem. Jag bor i Staffanstorp så jag behövde inte flytta så långt bort.

Vad handlade din kandidat- och masteruppsats om?

Både mitt kandidat- och masterarbete är inom medicinsk geologi så de är mer inriktade mot miljö. Kandidatarbetet var en litteraturstudie om radon och masterarbetet en studie av arsenik och tungmetaller i skiffer.  Jag undersökte mineralet pyrit. Det är känt för att ha höga halter av arsenik, som kan vara farligt för människor om det frigörs och kommer i kontakt med grundvatten. Det hände exempelvis i katastrofen i Bangladesh där dricksvatten till ca.70 miljoner människor blev arsenikförgiftat.

Vilket råd skulle du ge nya studenter?

Planera dina studier! Jag gjorde misstaget att inte ha så bra koll på vad man kan arbeta med. Bygg upp din utbildning utifrån vad du vill arbeta med. Ta inte bara kurser på känn utan ha en plan för vad du vill göra. Utbildningen är så bred att du ändå kan arbeta med annat om det visar sig att du inte trivs med det sedan. Ett annat tips är att göra praktik. Det är en bra möjlighet att prova på hur det är att arbeta och många arbetsgivare ser det som positivt.

Vad var det roligaste med att läsa geologi?

Mastern är det bästa jag har gjort! Jag träffade människor från hela världen och fick inblick i deras bakgrund inom geologi. Jag har fått många kontakter och många vänner, både bland studenter och lärare.

Vad innebar bredden inom utbildningen för dig?

Det är en så bred utbildning att man alltid hittar något man gillar. Det man läser är inte alltid det man arbetar med sedan. Man lär sig grunderna under utbildningen och bygger på med erfarenhet efterhand som man arbetar.

Provtagning på byggarbetsplats

Fisnik Balija
Provtagningsansvarig

Fisnik har läst det här vid Lunds universitet:
Masterprogrammet i geologi
•    Naturvetenskapligt kandidatprogram,      inriktning geologi