Javascript är avstängt eller blockerat i din webbläsare. Detta kan leda till att vissa delar av vår webbplats inte fungerar som de ska. Sätt på javascript för optimal funktionalitet och utseende.

Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Geologididaktik

Geologisk tid

Hur får vi eleverna/studenterna att förstå det geologiska tidsperspektivet?

Ex. på lästips:

Att tänka tredimensionellt

Ofta har man som geolog tillgång till en- eller tvådimensionella data (borrkärnor, skärningar, kartor) men man måste tänka i tre dimensioner. Hur lär vi eleverna/studenterna det på bästa sätt?

Ex. på lästips:

Fältundervisning

Hur planerar och genomför vi fältundervisning för att eleverna/studenterna ska lära sig så bra som möjligt?

Ex. på lästips:

Vanliga missförstånd inom geologi

Vilka vanliga missförstånd om geologiska företeelser stöter vi på bland våra elever/studenter och hur förklarar eller undviker vi dem?

Ex. på lästips:

 

Hajtandsletning. Foto: Elisabeth Einarsson
Fossilexkursion till Ivö. Foto: Elisabeth Einarsson