Geologididaktik
Geologisk tid
Hur får vi eleverna/studenterna att förstå det geologiska tidsperspektivet?
Ex. på lästips:
- Kastens, K. A., Manduca, C. A., Cervato, C., Frodeman, R., Goodwin, C., Liben, L. S., Mogk, D. W., Spangler, T. C., Stillings, N. A. & Titus, S. 2009: How Geoscientists Think and Learn. Eos, Transactions American Geophysical Union 90, 265-266.
- Cervato, C. & Frodeman, R. 2012: The significance of geologic time: Cultural, educational, and economic frameworks. Geological Society of America Special Papers 486, 19-27.
Att tänka tredimensionellt
Ofta har man som geolog tillgång till en- eller tvådimensionella data (borrkärnor, skärningar, kartor) men man måste tänka i tre dimensioner. Hur lär vi eleverna/studenterna det på bästa sätt?
Ex. på lästips:
Fältundervisning
Hur planerar och genomför vi fältundervisning för att eleverna/studenterna ska lära sig så bra som möjligt?
Ex. på lästips:
- Stokes, A. & Boyle, A. P. 2009: The undergraduate geoscience fieldwork experience: Influencing factors and implications for learning. Geological Society of America Special Papers 461, 291-311.
- Remmen, K. B. & Frøyland, M. 2015: What happens in classrooms after earth science fieldwork? Supporting student learning processes during follow-up activities. International Research in Geographical and Environmental Education 24, 24-42.
Vanliga missförstånd inom geologi
Vilka vanliga missförstånd om geologiska företeelser stöter vi på bland våra elever/studenter och hur förklarar eller undviker vi dem?
Ex. på lästips:
Kontakta oss