Resurscentrum för geologi i skolan

Foto: Wim Clymans
Studenter vid glaciärtunnel. Foto: Wim Clymans

Resurscentrum för geologi i skolan kan ge stöd i den ämnesövergripande undervisningen och som berör samhällsrelaterade och aktuella frågor utifrån det naturvetenskapliga förhållningssättet både med grund i skolans styrdokument och den senaste forskningen. Frågorna handlar t.ex. om klimatförändringar, miljöförändringar, naturkatastrofer (allt från jordskred till tsunami) och naturresurser, men även om geologiska företeelser som skapar nyfikenhet och förundran som exempelvis dinosauriernas färg och utdöende, stora vulkanutbrott samt istidens mammutar och människor. Kunskaper i geologi behövs för att få insikt i hur övriga naturvetenskapliga ämnen samspelar och skapar en helhet i vårt samhälle. På så sätt bidrar geologi med den röda tråden genom våra undervisningsämnen.

På denna sida kan du hitta material att använda dig av i undervisningen så som exempelvis geologilådor, besök av en geologstudent, geologi i läroplanen samt utrustning som man kan låna. Under fliken lärardagar finns information om fortbildningstillfällen för dig som lärare exempelvis exkursioner i Skåne. Vi kommer även att sammanställa forskning inom geologi didaktik. För fler goda exempel på hur man kan använda sig av geologi i undervisningen har vi även samlat ett antal länkar till er. Om ni har några speciella önskemål gällande undervisning och/eller fortbildning för lärare vänligen kontakta oss så ska vi försöka att tillgodose era behov. Kontakt: Anders Scherstén