Gammal ved i nytt ljus

Årsringar

I sin årliga utlysning för infrastrukturprojekt har Riksbankens Jubileumsfond beviljat 7,7 milj kr till det nationella laboratoriet för vedanatomi och dendrokronologi vid geologiska institutionen. Projektet som bygger på samarbete med Humlab i Umeå och dendrokronologiska laboratorier vid tre andra svenska universitet kommer att ledas av Dan Hammarlund och ska pågå i fyra år. Syftet är att digitalisera och tillgängliggöra data från över 40 000 analyserade och åldersbestämda vedprover som innehåller information om kulturhistoria, klimat och miljöförändringar över tusentals år. Infrastrukturen SEAD (Strategic Environmental Archaeology Database) kommer att användas och förberedas för data från nya analysmetoder, bland annat vid forskningsinfrastrukturen MAX IV, och på sikt även ESS.

Mer info om anslaget hos Riksbankens jubileumsfund