Geolog ser fram emot att utforska förhistoriskt liv på Mars

Mars Rover landing
Courtesy NASA/JPL-Caltech.

Efter år av förberedelser och månader på väg, har äntligen NASA:s rymdsond landat på Mars. Nyfikenheten och förväntningarna är stora, men vad betyder Perseverance för forskare vid Lunds universitet?

– Jag är naturligtvis överlycklig över den lyckade landningen igår kväll! Att vara del av det här steget i att utforska Mars är en stor ära – och jag ser verkligen fram emot att börja utforska Mars yta nu, säger forskaren Sanna Alwmark.

–  Trots de svårigheter och utmaningar som coronapandemin innebär har man lyckats med detta fantastiska arbete genom uthållighet!

Mars 2020 är nästa steg i utforskandet av rymden, av planetär forskning, och ett steg mot att förbereda för mänskligt utforskande av Mars. Framtiden för rymdforskning med andra ord.

Tack vare den lyckade landningen är vi nu ett steg närmare att få hem pristina prover från Mars från väldokumenterade, kända, provtagningsplatser.

Vad händer nu?

– Nu ska rovern testas, helikoptern ska flyga och sen börjar Perseverance sitt uppdrag att undersöka Jezero crater – i jakt på bevis för förhistoriskt liv.

Sanna Alwmark
Foto: Ludovic Ferrière

Sanna Alwmark

Postdoc vid Niels Bohr Institutet, Köpenhamns universitet, och geologiska institutionen, Lunds universitet.

Medlem av NASA Mars2020 Science Team och postdoc-medlem på Mastcam-Z