"Mina examensarbeten var inom paleontologi. Det fanns dinosaurier här i Skåne!"

Casandra Hajny arbetar som uppdragsledare och geotekniker på WSP i Helsingborg

Hur väcktes ditt intresse för geologi?

Redan som liten gillade jag att samla stenar. Jag kunde inte gå någonstans utan att stirra ner i marken. Cassandra skrattar. Jag såg filmen Jurassic Park och blev intresserad av paleontologi. En klasskompis bror läste geologi, så det fick det bli.

Vad jobbar du med nu?

Jag arbetar som uppdragsledare inom projektering och är geoteknisk konsult på WSP. Man blir snabbt utsedd till uppdragsledare om man vill och jag trivs bra med det. Jag har mycket kundkontakter och gör fält- och markundersökningar.

Det är ett mycket varierat arbete och det är roligt att vi använder så många olika metoder. Jag gör även ritningar utifrån beräkningar och är CRC-koordinator, en sorts ambassadör för företaget. Jag sköter också kontakterna med Indien.

Hos en arbetsgivare som WSP finns det mycket utvecklingsmöjligheter. Ledningen uppmuntrar oss att prova olika yrkesroller och är generösa med kompetensutveckling. Om de tycker att man är duktig kan man bli erbjuden att bli chef. WSP har en del forskning också.

Vad var det bästa med att läsa geologi i Lund?

Det var mycket som var bra. Jag träffade många med gemensamma intressen, inte bara för geologi. Alla var så trevliga! Dessutom läste vi i en så fin byggnad. Det är ett mysigt ställe.

Hela kandidatprogrammet är mycket bra med superspännande grundkurser. Det är bra att man kan välja bland så många kurser. Det gör att man kan justera och skapa sin egen profil så att man kan jobba med det man är intresserad av. Jag är speciellt intresserad av dinosaurier, så det var jätteroligt att läsa paleontologi och titta på skelett och fossil m.m.

Jag tycker att det är bra att delar av utbildningen är mer forskningsinriktad. Jag blev lite sugen på att arbeta som doktorand. Det finns så många intressanta forskningsområden inom geologi. Samtidigt är det en bra blandning mellan teori och praktiska moment på utbildningen. Jag gillade exkursionerna och det var många roliga laborationer.

Vad handlade ditt kandidat- och masterarbete om?

Båda mina examensarbeten var inom paleontologi. Det fanns dinosaurier här i Skåne! Många vet inte om att de levde här under perioderna Jura och Krita.

Kandidatarbetet började med att jag studerade ett fossil från Åsen utanför Kristianstad. Det visade sig vara en del av skallen från en Plesiosaurie, en svanödla som var samtida med dinosaurierna och levde i Ivösjön för mellan 100 och 66 miljoner år sedan. Sedan studerade jag ekosystemet den levde i och undersökte vilka andra djur som fanns där. Det var otroligt intressant!

Masterarbetet gjorde jag i samarbete med SGU, den svenska myndighet som hanterar frågor kring berg, jord och grundvatten. Jag studerade en borrkärna från Revinge i Skåne för att försöka hitta bevis för ett massutdöende för 145 miljoner år sedan. Jag hittade spår av klimat- och miljöförändringar och störningar av ekosystemet som berodde på omfattande vulkanutbrott.

Jag kunde dessutom visa att det man tidigare trott var en vulkanisk bergart faktiskt var järnooider! Det är en sorts pyttesmå rundade korn som består av lager av olika mineraler som bildas i havet under mycket speciella förhållanden, t.ex. vulkanutbrott. Det var så roligt att det faktiskt var jag som upptäckte det.

Mina handledare var jättebra! De forskar i paleontologi och en av dem, Johan Lindgren, och har blivit publicerad i tidskriften Nature flera gånger.

Vad har du för nytta av utbildningen i ditt arbete?

Jag har mycket nytta av den. När man planerar undersökningar måste man förstå geologin. Utbildningen gör att jag vet vad jag kan förvänta mig att hitta i undersökningsområdet och det gör att jag kan välja rätt arbetsmetod från början. Vi geologer kan lätt bedöma vad det är för sorts jord, något som många geotekniker har svårt för.

Jag har också mycket nytta av att vi gjorde så många bra laborationer under utbildningen. Vi lärde oss också att förstå och använda oss av SGUs underlag för planering av fältundersökningar.

Vilka råd skulle du vilja ge nya studenter?

Gå på föreläsningarna! Fundera på vad du tycker är roligt med geologi. Om du gillar forskning kan doktorandutbildning vara ett alternativ för dig. Försök att hitta potentiella arbetsgivare genom att göra praktik. Det finns en praktikkurs inom utbildningen som ofta leder till jobb.

När man studerar inser man inte alltid vilka kurser som är viktiga men det märker man när man börjar arbeta. Hydrologologikursen är jätteviktig, liksom geofysikkursen. Tveka inte att lägga ytterligare två år på en masterutbildning i geologi. Jag uppskattade verkligen den! Jag valde att läsa kurser i både kvartärgeologi och berggrundsgeologi under mastern. Det underlättade för mig när jag sökte jobb. Arbetsgivarna sätter värde på att du har både bredd och djup i kunskaperna.

Om du vill jobba som geoteknikkonsult är det bra att läsa kvartärkurserna. Jag har haft jättemycket nytta av dem, t.ex. kursen i glacial sedimentologi som fokuserar på våra ytliga jordlager. Inom min bransch har du också mycket nytta av en kurs i CAD. Vi använder oss mycket av det när vi gör ritningar.

Casandra Hajny geolog med instrument

Casandra Hajny
Uppdragsledare och geotekniker

Casandra har läst det här vid Lunds universitet:
Masterprogrammet i geologi
•    Naturvetenskapligt kandidatprogram,      inriktning geologi