”I mitt examensarbete gjorde jag mätningar i Gorongosa National Park, Mocambique"

Kristina Arvidsson arbetar som Miljökonsult på NIRAS i Malmö

"Efter två år på geoekologiprogrammet i Umeå och sedan närmare fyra år på geologiska institutionen i Lund tog jag min masterexamen våren 2010. I mitt examensarbete gjorde jag resistivitetsmätningar i Gorongosa National Park, Mocambique där fältarbetet bekostades av ett s.k. "Minor Field Studies"-stipendium från SIDA. Syftet med studien var att undersöka hydrogeologin i området. Efter examen fick jag anställning som geolog/miljökonsult på Sweco i Jönköping i en grupp som heter Vatten & Miljö. Där jobbade jag i 3,5 år innan jag gick vidare till NIRAS i Malmö där jag nu varit i 2 år och fortsatt arbetar som miljökonsult. I huvudsak jobbar jag med projekt inom förorenad mark, men även hydrogeologiska och geofysiska frågor dyker upp. På NIRAS jobbar vi med många spännande uppdrag, bl.a. åt SGU och Försvarsmakten. Vi har stort fokus på teknikutveckling och att testa nya metoder för provtagning och åtgärder, vilket är väldigt roligt. Det är ett roligt och varierande arbete med både fältarbete och skrivbordsjobb."

Kristina Arvidsson geolog

Kristina Arvidsson
Miljökonsult

Kristina har läst det här vid Lunds universitet:
Masterprogrammet i geologi
•    Naturvetenskapligt kandidatprogram,      inriktning geologi