Björn Carlsons Östersjöpris 2023 tilldelas Jacob Carstensen, professor i Marine System Management vid Institutionen för ekovetenskap, Aarhus Universitet och Daniel Conley, professor i biogeokemi, vid Geologiska institutionen, Lunds universitet.

Prisutdelning
Foto: AXL Media AB

Björn Carlsons Östersjöpris 2023 tilldelas Jacob Carstensen, professor i Marine System Management vid Institutionen för ekovetenskap, Aarhus Universitet, Danmark och Daniel Conley, professor i biogeokemi, vid Geologiska institutionen, Lunds universitet, Sverige. Priset på 3 miljoner kronor delades ut den 26 september av H.R.H. Kronprinsessan Victoria på Grand Hotel i Stockholm.

Jacob Carstensen och Daniel Conley tilldelas priset för att ha spelat en avgörande roll i att forma nyckelforskning om övergödning, vattenkvalitet, hypoxi och underliggande biogeokemiska processer i Östersjön. Genom banbrytande samarbeten har Carstensen och Conley kombinerat expertis från olika områden och därmed har deras forskning förändrat, utvecklat och breddat detta forskningsfält.