Göran Skog

• Göran Skog
  • Kristina Stenström

Summary, in English

To broaden the AMS programme in Lund by including Al studies, a new injector has been installed and tested at the 3 MV Pelletron accelerator. Detailed optical calculations have been performed to obtain maximum mass and energy resolution. The design of the injector, the improvement in the resolution compared to the old injector, as well as preliminary tests with a Al-26-beam, are presented. By using accelerator mass spectrometry (AMS) to measure the long-lived aluminium isotope Al-26 it has become possible to study the uptake, distribution and retention of aluminium in biological system under physiologically realistic conditions. Results from a pilot project on Al-26 in wheat plants are presented.

• Kärnfysik
  • Biologiska institutionen
  • Fysiska institutionen
  • Kvartärgeologi