Professor Mary H. Schweitzer har utsetts till ny hedersdoktor vid Lunds universitet

Mary

Professor Mary Higby Schweitzer är utan jämförelse den mest betydelsefulla, framgångsrika och innovativa forskaren inom ämnet molekylär paleontologi – ett nytt, fascinerande forskningsfält som knyter samman molekylärbiologi, biokemi och paleontologi på ett nydanande sätt. Genom sina unika fynd av mjukvävnad och biomolekyler i fossil från krittida dinosaurier har Schweitzer nått världsvid berömmelse (inte minst då fynden påminner om de som ligger till grund för återskapandet av dinosaurier i filmen Jurassic Park), och hennes upptäckter har listats av den välrenommerade vetenskapliga tidskriften Science till några av de viktigaste som gjordes under det förra decenniet. Till vardags arbetar Schweitzer vid North Carolina State University, och hon har innehaft sin professur vid Marine, Earth and Atmospheric Sciences sedan 2009. Schweitzer tog sin doktorsexamen (PhD) i biologi 1995 vid Montana State University, och hon har därefter uppburit anställningar som assistant research professor, associate curator och associate professor vid Montana State University och North Carolina State University.

Schweitzer har lett en rad omfattande och framgångsrika samarbeten med forskare från olika naturvetenskapliga discipliner (bl.a. vid Lunds universitet), och hennes studier har resulterat i en rad uppmärksammade artiklar i framför allt tidskriften Science (Vid ett tillfälle har två av hennes artiklar publicerats efter varandra i samma nummer!). Av hennes publicerade vetenskapliga arbeten har inte mindre än nio publicerats i Science, och ytterligare sju i andra, synnerligen välrenommerade, multidisciplinära tidskrifter (som Proceedings of the National Academy of Science). Schweitzers litterära gärning omfattar även ett antal kapitel i böcker om dinosaurier samt mer populärvetenskapliga alster i bl.a. Scientific American och The Naturalist.

Schweitzers forskning faller, som nämnts ovan, huvudsakligen inom ämnesområdet molekylär paleontologi, dvs. den del av naturvetenskapen som behandlar livets utveckling på molekylär nivå. Fossil är rester av växter och djur som en gång levt och verkat på vår jord. Vanligtvis bevaras endast organismernas hårdvävnad (som skal och ben), och då i förstenad form, men i sällsynta fall kan även rester av exempelvis fjädrar och hud återfinnas. Det har tidigare antagits att inga ursprungliga vävnader kan anträffas annat än i mineraliserad form, men icke desto mindre har Schweitzer med kollegor funnit biologiska rester i form av celler, blodkärlslika bildningar och fiberlika strukturer i några exceptionellt välbevarade dinosaurieben. Ur dessa vävnader har Schweitzer även lyckats extrahera rester av kollagen (ett strukturellt protein som utgör en betydande del av benvävnad), vilka i sin tur har använts för att molekylärt belysa dinosauriernas släktskap med dagens fåglar – något som till för bara några år sedan ansågs omöjligt att genomföra.

Schweitzer har även omfattande erfarenhet av undervisning och handledning av såväl mastersstudenter som doktorander. Ämnena hon undervisat i är av stor bredd, och täcker in såväl dinosaurieanatomi och fysiologi som etik och popularisering av naturvetenskap. Vidare kan framhållas att Schweitzers forskning genom åren genererat stora anslag från bl.a. National Science Foundation, och hon är även en mycket efterfrågad föreläsare.

Sedan ett par år tillbaka innehar Schweitzer en gästprofessur vid Lunds universitet, och hon arbetar i skrivande stund i nära samarbete med geologiska institutionens paleobiologiska grupp. Denna samverkan har bl.a. resulterat i en nyligen publicerad fullängdsartikel i Nature, men också i ett kontinuerligt studentutbyte mellan de paleomolekylära laboratorierna i Raleigh och Lund. Exempelvis befinner sig en av geologiska institutionens doktorander (Randolph De La Garza) för närvarande i Raleigh där han utbildar sig i diverse immunohistologiska tekniker, en träning som även andra doktorander och laboratorietekniker vid geologiska institutionen tidigare genomgått.