Modellering av framtida vindscenarier beviljat 5,3 Mkr

Vindkraftverk
Lillgrund Malmö, Foto: Jorchr, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Energimyndighetens forskningsprogram VindEL har i år beviljat 5,3 miljoner kr till ett projekt på geologiska institutionen som ska bidra till att optimera planeringen av framtida vindkraftsparker. Det fyraåriga projektet leds av Jesper Sjolte. Syftet med projektet är att ge bästa möjliga framtida vindscenarier med kartor över vindstyrka och riktning under påverkan av global uppvärmning. Scenarierna kommer att tas fram med hjälp av klimatmodeller som utvärderas utifrån hur bra modellerna simulerar väder och vindar för de senaste 1000 åren. Projektet involverar forskare vid Göteborgs, Stockholms, och Köpenhamns universitet, samt Swansea University och Alfred Wegener Institut i Bremerhaven.