Isolerade öar ytterst känsliga för mänsklig påverkan

Borrning
Foto: Karl Ljung

Koloniseringen av avlägsna öar har gett oåterkalleliga förändringar i öarnas ekosystem. Det visar en internationell studie där bland annat Karl Ljung och Svante Björck från Geologiska institutionen, Lunds universitet medverkar. Genom att analysera 5 000 år gammalt pollen kan forskargruppen blottlägga öarnas sårbarhet.

I den nya studien som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Science har ett forskarlag undersökt hur människan påverkat öars vegetation och biodiversitet. Totalt har 27 avlägsna öar och ögrupper över hela jorden specialstuderats, bland annat Tristan da Cunha, Nightingale Island och Azorerna. Genom att analysera pollen från sjösediment på öarna har forskarna lyckats rekonstruera hur vegetationen förändrats under de senaste 5 000 åren. Tack vare detta unika långtidsperspektiv har forskarna sedan kunnat studera människans påverkan på ekosystemen.

– Öarnas ekosystem har förändrats 11 gånger mer på grund av människan än på grund av naturliga faktorer. Vår studie visar också att öarna sannolikt inte kommer att återgå till ett naturligt tillstånd även om all mänsklig påverkan upphörde, säger Karl Ljung.

Förutom Lunds universitet har ett drygt 20-tal lärosäten och organisationer från Europa, Australien och Nya Zealand deltagit i arbetet.

Länk till artikeln hos Science.