Doktorand i planetär geologi

asteoriden
Asteroiden Vesta. Foto: NASA/JPL-Caltech/UCAL/MPS/DLR/IDA

En doktorandtjänst utlyses härmed i ämnet planetär geologi vid Geologiska institutionen, Lunds universitet. Preliminär titel för doktorandprojektet är: Krusta, Kärna och Kollision – Mot en bättre förståelse av utvecklingen av differentierade asteroider.

Huvudsyftet med projektet är att förbättra kunskapen kring tidiga solsystemprocesser och händelser genom att studera en speciell typ av meteoriter; mesosideriter, en grupp sällsynta sten-järnmeteoriter med ett gåtfullt ursprung. Mesosideriter uppvisar spår av processer som ägt rum under det tidiga solsystemet då de fortfararande var en del av sin föräldrakropp.

Sista ansökningsdag 31 dec 2012.

Mer information..