Den 22:a mars 2022 firar vi ”Världsgrundvattendagen”

borr-rör

Den 22:a mars 2022 firar vi ”Världsgrundvattendagen”

Detta grundvattenevent planeras för att uppmärksamma och hjälpa till att göra vårt osynliga grundvatten mer synligt och öka medvetenheten om denna otroligt viktiga resurs.

Var: Ute på framsidan och runtomkring samt i föreläsningssalar på Geologiska Institutionen, Sölvegatan 12, Lund

När: 14.00 – ca 16.30 tisdagen den 22 mars 2022

Vad händer:

• Bildspel utomhus på skärm med filmer från borrning, VLT inspektion ner i borrhål, kärnborrning samt ev. presentationer av exempel på undersökningsborrning. (HPBorrningar)
  • Bergrundkarta över Skåne sitter uppsatt på sidan av en undersökningsborrningsvagn (HPBorrningar)
  • Ett större kärl med Thomsonöverfall där 10-600lit/min recirkuleras via överfallet för att åskådliggöra vattenmätning (HPBorrningar)
  • En geofysisk mätning under tiden för eventet sker på gräsmattan i söder eller väster för att åskådliggöra möjligheterna med geofysiska undersökningar grundvatten i  marken. (Teknisk geologi, LTH)
  • Tipsrunda om grundvatten – 10 frågor och Grundvattenboken som pris till vinnaren. (Geologiska Institutionen)
  • Vattenprovning – vilken typ av vatten är vilket? Ca 5 olika vattensorter kan avsmakas och förstapris för flest rätta svar är ett exemplar av ”Grundvattenboken”. (Geologiska Institutionen)
  • Vad kan vi använda för utrustning för att skaffa kunskap om grundvatten – bord med olika apparatur för grundvattenundersökningar (Unoson)
  • Hur mäter man grundvattennivån? Testa att använda lod och dylik utrustning. (WSP)
  • Grundvattenboken förevisas på bord vid entrén till Geologen. (Studentlitteratur)
  • Temperaturstickspjut förevisas på södra gräsmattan. (SGU)
  • 15.00 Föredrag Mattias Gustafsson, SGU - Hur står det till med vårt grundvatten? (ca 20 min) Föreläsningssal Pangea
  • 15.30 Föredrag Victoria Beckman, Sydvatten – Framtidens skånska vattenförsörjning (ca 20 min) Föreläsningssal Pangea
  • 16.00 Föredrag Peter Dahlqvist, SGU – Leta vatten från helikopter, går det? (ca 20 min) Föreläsningssal Pangea
  • 16.30 utdelning av pris till vinnarna i tipsrundan och vattenprovningen. (10 min) Vid trappan vid Sigynstatyn

Fika kommer att finnas tillgänglig för de som är sugna!

Varmt välkomna hälsar alla deltagande arrangörer!