Lunds geologistudenter guidar i Limhamns kalkbrott

Limhamnsligan

Universitetsstudenter lär Malmös mellanstadieelever om geologi och paleontologi

Limhamns kalkbrott bildar ett 1300 gånger 800 meter stort och över 50 meter djupt hål i det skånska slättlandskapet. Det är resultatet av flera hundra års kalkbrytning. Under 1990-talet avslutades brytverksamheten och sedan dess har området sakta men säkert tagits över av djur och natur. På köpet har Limhamns kalkbrott utvecklat stora naturvärden och därför omvandlats till naturreservat. På grund av skötsel- och säkerhetsskäl är kalkbrottsområdet numera i stort sett helt avstängt för allmänheten, men intresset för att få komma ner och ta en närmare titt har visat sig vara stort – inte minst bland fossilfantaster. Under hösten 2017 anordnades en helg med temat ”Sten & Fossil” (http://www.skd.se/2017/10/06/kalkbrottet-oppnar-exklusivt), då delar av kalkbrottet hölls öppet, och besökarantalet talade sitt klara språk: Omkring 7000 personer beräknas ha gästat eventet!

Efter succén med ”Sten & Fossil”-dagarna började Jessica Grundén och Viveca Byhr Lindén (båda projektledare vid Gatukontorets enhet för besöksanläggningar, Malmö stad) tillsammans med Anders Lindskog (forskare vid Geologiska institutionen, Lunds universitet) att spåna på ett passande upplägg för geologiska turer i kalkbrottet. Ganska snart blandades studenter från geologiprogrammet vid Lunds universitet in, och efter en tids fundering och planering är det hela nu redo att dra igång: På uppdrag av Malmö kommun kommer en grupp entusiastiska geologistudenter att hålla i guidningar i Limhamns kalkbrott. Varje vecka under våren 2018, med start fredagen den 23/3, får två föranmälda mellanstadieklasser följa med ner i kalkbrottet på en specialsydd guidning och lära sig mer om tiden då kalkstenen bildades. Besöken avslutas med fossiljakt, då barnen får chans att prova på att leta efter fossil i de drygt 60 miljoner år gamla berglagren. Om allt faller väl ut och intresset håller i sig kommer guidningarna sannolikt att hålla igång även under hösten (åtminstone). I ett första skede riktar sig verksamheten till Malmös grundskolor, men framöver kan geologiska guidningar eventuellt komma att erbjudas även till andra skolor och organisationer.